5 otravných vecí, ktoré robia realitní agenti

10. septembra 2020 Michal Žitník

5 otravných vecí, ktoré robia realitní agenti

V Británií bol realizovaný prieskum, kde občania vyjadrili zásadnú nespokojnosť so službami na trhu s nehnuteľnosťami. Nie je žiadnym tajomstvom, že kupovanie domu je v roku 2018 skutočným bojom. Objem predajov domov vo Veľkej Británii sa v priebehu júna navyšoval najpomalším tempom za posledných päť rokov. Aj napriek nízkemu dopytu sa ceny nehnuteľností udržiavajú na vysokej úrovni a keď sa v súčasnosti rozhodnete hľadať si nové bývanie, pravdepodobne sa stretnete s napätou atmosférou. Aktuálnu situáciu však svojím pričinením zhoršujú aj zlí realitní agenti.

Spoločnosť Triplerr, ktorá prevádzkuje digitálnu platformu pre agentov na trhu s nehnuteľnosťami, tak zrealizovala štúdiu, na základe ktorej až pozoruhodných 87% britských občanov zažilo pri jednaní s realitným agentom mimoriadne negatívnu skúsenosť. Na juhovýchode krajiny sa tento podiel zvyšuje dokonca na 91,3%. S ohľadom na takéto číslo je veľmi pravdepodobné, že ste sa veľa jednotlivcov ocitlo v podobnej situácii.

Čím si však títo účastníci trhu s nehnuteľnosťami vyslúžili takúto negatívnu reputáciu? Pre ujasnenie: realitní agenti sú licencovaní odborníci, ktorí vyjednávajú a zabezpečujú nákup a predaj nehnuteľností. Väčšina agentov pracuje pre sprostredkovateľa či realitného makléra, ktorý disponuje dodatočným vzdelaním a vyššími oprávneniami. Príjem agentov obvykle zahŕňa výhradne províziu, čo znamená, že ich finančný úspech závisí od ich schopnosti pomáhať klientom a uzatvárať obchody.

Realitní agenti majú rôzne povinnosti a to najmä v závislosti od toho, či pracujú pre kupujúceho alebo predávajúceho. Agenti, ktorí pracujú pre predajcu, radia svojim klientom, ako oceniť danú nehnuteľnosť a pripraviť ju na predaj. Často im poskytujú odporúčania v rámci posledného dolaďovania detailov, ktorými sú schopní zvýšiť cenu objektu alebo podporiť rýchly predaj. Agenti predajcov ponúkajú nehnuteľnosť prostredníctvom inzertných služieb, online marketingu a tradičnej reklamy. Agenti, ktorí pracujú pre kupujúceho, vyhľadávajú na trhu dostupné nehnuteľnosti, ktoré zodpovedajú cenovým požiadavkám a zoznamu prianí konkrétneho kupujúceho. Títo agenti často skúmajú údaje o minulých predajoch nehnuteľnosti, aby tak mohli pomôcť potenciálnym kupujúcim odhadnúť spravodlivú cenu konkrétneho objektu.

V mysliach spotrebiteľov často figuruje predstava o agentovi, ktorý sa snaží predať nehnuteľnosť za každú cenu. Tradične sa totiž agentovi vypláca provízia, ktorá predstavuje isté percento z predajnej ceny nehnuteľnosti. Čím vyššia je výsledná hodnota domu, tým viac peňazí agent zarobí. Éra digitálneho veku so sebou však priniesla online databázy nehnuteľností, ktoré spotrebiteľom umožňujú realizovať väčšinu nákupov bez pomoci realitných agentov. Tradičná štruktúra vyplácania odmien pre realitných agentov sa tak postupne mení. Niektoré maklérske spoločnosti účtujú nižšiu províziu za drahšie domy, kým ďalšie realizujú celý obchod za paušálny poplatok, ktorý je oveľa menší ako bežná provízia. Existujú tiež spoločnosti, ktoré umožňuje predajcom platiť iba za určité časti predajného procesu, ako napríklad za registráciu nehnuteľnosti do ponuky maklérskej služby.

Oboznámili sme sa už s úlohou realitného agenta a spôsobom, ktorým získava odmenu za výkon svojich povinností. Odvážili by ste sa však odhadnúť, ako vyzerajú najotravnejšie stratégie a zvyky týchto účastníkov trhu s nehnuteľnosťami? Predstavme si aspoň niektoré z nich.

5. Ponúkajú hrozný zákaznícky servis

Znudený tón hlasu, prevracanie očami a arogantný prístup určite nepoteší žiadneho zákazníka. Obzvlášť v prípade, keď si tento zákazník hľadá nové bývanie a potrebuje poradiť. Keď telefonujete do maklérskej kancelárie a ste nútení čakať, kým sa Vám niekto bude môcť venovať, stihnete prehodnotiť snáď všetky svoje doterajšie životné rozhodnutia. 22% britských občanov tvrdí, že spoločnosti a firmy pôsobiace na trhu s nehnuteľnosťami ponúkajú bezkonkurenčne najhorší zákaznícky servis zo všetkých ostatných sektorov priemyslu.

4. Spotrebitelia si myslia, že agenti majú ľahkú prácu

Aké ťažké môže byť predať dom? Pravdepodobne nikto z nás sa ešte neocitol v úlohe realitného agenta, to však nebráni širokej verejnosti v tom, aby si na prácu realitných agentov vytvorila vlastnú mienku. 22% respondentov, ktorí sa zúčastnili prieskumu, zastáva názor, že práca realitných agentov je „príliš ľahká“. Ľudia navyše veria, že agenti zarábajú neprimerané množstvo peňazí s vynaložením minimálneho úsilia. Či už je to pravda, alebo nie, verejná mienka pojednáva o tom, že realitní agenti žijú neférovo pohodlným životom.

3. Ignorujú požiadavky klientov

Stretli ste sa už s tým, že Vám realitný agent ponúkol obhliadku nehnuteľnosti, ktorá vôbec nespĺňala základné požiadavky, ktoré ste tomuto agentovi prezentovali? Až 25% britských záujemcov o nové bývanie potvrdilo, že realitní agenti ich buď nepočúvajú, alebo nejakým spôsobom nedokážu porozumieť kritériám, na základe ktorých si ľudia vyberajú najvhodnejšiu nehnuteľnosť z dostupnej ponuky. Prirodzene, v niektorých prípadoch je potrebné dohodnúť sa na kompromise – obzvlášť v prípade, keď sa chce spotrebiteľ zmestiť do svojho vopred vytýčeného rozpočtu. Niektorí agenti však skutočne prekračujú prijateľné hranice. Má vôbec zmysel hľadať dom s výhľadom na more či priamym prístupom do záhrady, keď agent jednoducho ignoruje každú podobnú požiadavku?

2. Neustále nás kontaktujú

Hľadanie nového bývania je obvykle procesom plným stresu. V žiadnom prípade Vám pravdepodobne nepomôže, ak Vás agent pravidelne kontaktuje kvôli detailom rôznych nehnuteľností, o ktoré jednoducho nemáte záujem. 26% Britov uviedlo, že pociťujú frustráciu z realitných agentov, ktorí ich neustále bombardujú novými informáciami o ďalších „irelevantných“ ponukách. Keď Vás agent kontaktuje v nevhodnom čase a ohľadom nepodstatných informácií, pravdepodobne je načase vyhľadať služby vhodnejšieho odborníka.

1. Nevedia, kedy prestať

Ak sa niekomu nepáči istá nehnuteľnosť, tak sa mu jednoducho nepáči. Ak niekto nie je pripravený predať svoj starý dom, tak ho pravdepodobne nepredá. Žiadny človek s vopred načrtnutým plánom ho nezmení výhradne v dôsledku naliehania realitného agenta. Napriek tomu sa však často zdá, že agenti tomu skrátka nerozumejú. 30% britských spotrebiteľov priznáva, že realitných agentov považujú za príliš vtieravých a zbytočne tvrdohlavých. Všetci sme sa už pravdepodobne stretli s otravnými telefonátmi týkajúcimi sa nevyhovujúcich nehnuteľností, propagačnými letákmi zastrčenými medzi dverami a obrovským objemom nedostatočne presvedčivých detailov, ktoré majú slúžiť na zvýšenie atraktivity danej nehnuteľnosti. Pravdou však ostáva, že takéto prvoplánové stratégie sa iba zriedka stretávajú s úspechom. Práve naopak, v drvivej väčšine prípadov prispievajú k negatívnej reputácii, ktorú si realitní makléri vybudovali medzi spotrebiteľmi.

Po prečítaní tohto zoznamu je snáď celkom pochopiteľné, že viac ako jeden z desiatich Britov (12,5%) považuje realitných agentov za zbytočnosť a snaží sa im vyhýbať v akejkoľvek situácii. Až 80% občanov Veľkej Británie si v súčasnosti hľadá nové bývanie prostredníctvom online maklérskych služieb. Naskytá sa tak otázka, či skutočne smerujeme k svetu bez realitných agentov.

Michal Žitník
realitný konzultant | predaj

Share

Navjnovšie články

13 tipov ktoré Vám pomôžu na trhu s nehnuteľnosťami

13 tipov ktoré Vám pomôžu na trhu ...

11. septembra 2020 Dušan Sivák

Prečítať článok
Ako povýšiť dizajn Airbnb ubytovania na novú úroveň

Ako povýšiť dizajn Airbnb ubytovan...

11. septembra 2020 Tomáš Andel

Prečítať článok
Kúpili ste starší byt a plánujete kompletnú rekonštrukciu?  Týchto 5 tipov určite neprehliadnite.

Kúpili ste starší byt a plánujete ...

11. septembra 2020 Karol Zachar

Prečítať článok